Wednesday, March 3, 2010

Hayati al-Qur'an


PM Ajak Ummah Hayati Al-Qur'an

Perdana Menteri, Dato' Sri Najib Tun Razak meminta umat Islam menjadikan al-Qur'an sebagai sumber ilmu dan intelektual dalam kehidupan di samping membaca dan menghafaz kitab suci itu. 

Katanya, al-Qur'an mengandungi mutiara pengetahuan amat berharga untuk manusia, manakala membaca dan menghafaz ayat suci adalah sesuatu yang afdal kerana diberikan pahala oleh Allah. 

Tambahnya, ilmuwan Islam terdahulu menjadikan al-Qur'an sebagai sumber berfikir dan mencetuskan anjakan perubahan dalam kehidupan bagi menyelesaikan kemaslahatan ummah.

Seturusnya beliau menambah, "Al-Quran juga membimbing kita bagaimana memahami definisi kemajuan dan modenisasi serta pedoman kepada kita (mengenai) pengertian sains dan teknologi." 

Tradisi membudayakan al-Quran di kalangan masyarakat Islam akan menjadikan ilmu Islam berkembang dan menunjangi cabang ilmu serta kemajuan. 

"Ia akan membuahkan ilmu tentang akidah, ibadat, akhlak, syariah dan fekah berserta akar kekarnya yang mampu memayungi peribadi manusia yang unggul umpama pohon rendang tempat manusia menumpang teduh." 

Sumber: Johari Ibrahim dan Siti A'isyah Sukaimi, 3 Mac 2010, bhnews@bharian.com.my

   


No comments:

Post a Comment